Facebook algoritme

Facebook is een netwerkplatform dat gebruikers de mogelijkheid biedt een connectie te zoeken met andere medegebruikers. Hier is het in 2004, met het ontstaan van Facebook, allemaal mee begonnen, en dit is nog steeds het doel van Facebook. Maar hoe kunt u toch uw plekje in het nieuwsoverzicht van de gebruikers veroveren? Hoe werkt nu eigenlijk het algoritme van Facebook?

Denkwijze van Facebook

Gebruikers komen op Facebook om op de hoogte te blijven van het nieuws van hun bekenden. Daarom geeft het algoritme van Facebook prioriteit aan de berichten die de Facebookvrienden van de gebruikers hebben geplaatst. Dit is voor de gebruiker waardevollere content dan een advertentie van een bedrijf. Toch zal Facebook ook advertenties willen tonen aan de gebruikers, omdat Facebook op deze manier geld verdient. En als laatste prioriteit wil Facebook de adverteerder ook succes geven met de advertentie, omdat de adverteerder dan meer geld in advertenties op het platform zal steken.

Het belangrijkste doel van Facebook is dus een goede ervaring voor hun gebruikers. Daarom laat de netwerksite de gebruiker advertenties zien die bij zijn of haar interesses passen. Er wordt enorm veel data van gebruikers verzamelt. Hieronder vallen ook de interesses van een persoon, het gedrag, werk en nog veel meer dingen. Facebook gebruikt dit allemaal om de gebruiker zo’n fijn mogelijke tijd te geven op het platform. Bij het maken van een advertentie zijn er veel targeting opties, waardoor advertenties aan de juiste specifieke doelgroep kunnen worden laten zien. Daarnaast optimaliseert Facebook ook zelf de advertenties, door na te gaan welke interesses een persoon heeft, die interactie heeft met de advertentie. Vervolgens zal Facebook op zoek gaan naar andere personen die dezelfde interesses hebben en dus de advertentie ook interessant kunnen vinden.

Inspelen op Facebook’s algoritme

Nu duidelijk is dat de gebruiker niet op zoek is naar een advertentie en Facebook de gebruiker op 1 heeft staan, is de vraag: maar waar moet een goede advertentie dan aan voldoen? Het antwoord is eigenlijk simpel: het moet lijken op een normale post zoals die van een gebruiker op het platform. De gebruiker moet jouw advertentie niet zien als een advertentie, maar als een leuk berichtje met een aanbieding daarin. Bij de copywriting is het dus belangrijk om daar rekening mee te houden. Daarnaast moet de foto of video bij de advertentie van voldoende kwaliteit zijn. Dit houdt in dat de foto scherp is, maar ook dat het relevant is bij het aanbod. Een foto bij een advertentie wordt door het systeem van Facebook gescand, Facebook kijkt daarbij wat er op de foto te zien is: natuur, mensen, vrolijke gezichten. Deze zaken geven mensen namelijk een goed gevoel en dit slaat weer terug op de prioriteit van het netwerkplatform, namelijk een goede ervaring voor de gebruiker. En dus zal Facebook voorrang verlenen aan een vrolijke foto.

Wilt u weten wat dit algoritme voor uw bedrijf kan betekenen? Neem contact op via: info@keengo.nl en we kijken samen naar de mogelijkheden van het adverteren met Facebook voor uw bedrijf.

Wilt u meer lezen? Zie ook: https://keengo.nl/tiktok-adverteren/

1 gedachte over “Facebook algoritme

  1. Pingback: TikTok adverteren | Keengo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *